Hvorfor snakker vi om App UX? // Læring

///Hvorfor snakker vi om App UX? // Læring

Snapchat krysset i Q3 2017 178 mill brukere og mange av dem er neste generasjons kunder og bedriftsledere. Plattformen har allerede rukket å skape hodebry her i Norge, da innholdet som deles i plattformen skiller seg på flere måter fra andre sosiale medier. Korte videosnutter og bilder som forsvinner eller er kun tilgjengelige i 24 timer, gjør at innholdet som deles er av en enklere og mer leken art. Siden levetiden er så kort må en bedrift, for å opprettholde vekst i portalen daglig oppdatere snapchat følgerene sine.

Av og til kommer det nye tjenester som virker veldig annerledes, men er mindre ulik enn mange tror. Mye av Snapchats suksess kommer av fantastisk fokus på brukeropplevelse. En unik måte å dele bilder og tekst på.

Forstå verdi

Poenget med en app eller mobil er å utføre en oppgave for å utløse verdi. Jo mindre work/arbeid som må gjøres for å utløse verdien, jo mer naturlig vil en bruker velge løsningen, fordi mennesket søker enkleste vei. Det vil bety at hvor en knapp plasseres, viktigste knapper nærmest tommelens naturlige posisjon, har mye å si, samt hvor mange forskjellige knappetrykk som skal til. Andre ting som innloggings-prosesser ofte hiver mange nye brukere over bord, dette kan reduseres med mindre enklere prosesser som å logge seg inn med andre kontoer som FB/Google.

Den siste tiden har snapchat kommet i media for en radikal endring som har skapt frustrasjon hos mange brukere. Selskapet uttalte at de med oppdateringen ønsket å skille kjendiser og venner tydeligere. Enkelte norske kjendiser mener endringen har ført til betydelige færre lesere. Men som snapchat sa i uttalelsen sin, kjendiser er ikke dine venner.

Snapchat har i hovedsak de siste årene vært tidlig ute med radikal design, som vektlegger UX mye. Isteden for menyer i hjørnet som viser tabeller med sider man kan gå inn på, har de valg swiping og dynamiske knapper.

2018-12-14T15:16:29+00:00